Jaka powinna być nowoczesna strona www?
7 sierpnia 2016

Jaka powinna być nowoczesna strona www?


World Wide Web, czyli strona www lub po prostu strona internetowa. Ma ją dziś właściwie każdy. Firmową, personalną, informacyjną czy wreszcie poświęconą zespołowi czy też zawodnikowi startującemu w rajdach lub wyścigach. Jakie kroki powinno się zatem wykonać, by wyróżnić swoją stronę www w tym internetowym gąszczu? Jaka powinna ona być i jakie kryteria musi spełniać?

Innowacyjna i atrakcyjna

Truizmy, ale w dzisiejszych czasach to jedne z podstaw tworzenia stron internetowych. W kontekście nowoczesności mowa przede wszystkim o technologii, jak również o zastosowanym systemie zarządzania treścią (CMS), który będzie miał kluczowy wpływ na wygodę aktualizacji i prowadzenia strony. Warto być również świadomym branżowych trendów, obejmujących chociażby odejście od popularnego niegdyś Flasha czy innych “ciężkich” technologii, na rzecz szybkiego wczytywania się strony także na telefonach czy tabletach. Zmiany technologiczne przełożyły się również na rewolucję w wyglądzie stron. Może on wydawać się prostszy, ale patrząc z perspektywy czasu, widać już znaczącą zmianę in plus w wyglądzie stron www. Pozbawienie ich popularnych jeszcze kilka lat temu ozdobników pozwoliło odkryć nową jakość.

Responsywna, a może one-page?

Obecnie każda strona internetowa po prostu musi być responsywna, czyli automatycznie dostosowująca się do urządzenia, na którym jest przeglądania. Niezależnie od tego, czy jest to monitor, tablet, telefon czy inne urządzenie mobilne, strona i jej elementy muszą się odpowiednio skalować i funkcjonować w każdej rozdzielczości ekranu. Biorąc pod uwagę ilość osób, korzystających z Internetu chociażby na smartfonach, nie sposób pominąć tego wymogu przy tworzeniu strony www. Rozwinięcie RWD (Responsive Web Design) stanowi technologia one-page, gdzie cała treść jest dostępna na jednej stronie, po której poruszamy się za pomocą przewijania ekranu. Tego typu strona nie posiada typowych podstron, co znacząco ułatwia dostęp do informacji, a równocześnie jest bardzo atrakcyjne w odbiorze.

Funkcjonalna, czyli co to jest UX?

W przypadku nowoczesnych stron internetowych liczy się dosłownie każda sekunda, jaką spędza na niej użytkownik. Stąd też tak duży nacisk na pracę nad użytecznością i funkcjonalnością serwisów. Projektowanie stron www w oparciu o UX (User experience) polega na “projektowaniu doświadczeń użytkownika”, czyli dostarczenia mu takiego produktu internetowego, którego używanie sprawi mu satysfakcję. Rozwija to rolę strony www jako narzędzia komunikacji, które musi być jak najbardziej efektywne.

Spersonalizowana, “szyta na miarę”

Tworząc stronę internetową w oparciu o najnowsze technologie, nie można zapominać o dostosowaniu jej do własnych potrzeb. Mowa tutaj zarówno o designie, który powinien się wpisywać w identyfikację wizualną firmy czy też zespołu rajdowego, lecz także o samych funkcjonalnościach. Szczególnie w przypadku budowania strony www dla zawodnika lub teamu rajdowego, należy spersonalizować jej podział na sekcje lub podstrony, układ poszczególnym elementów wizualnych czy wybór ilości wersji językowych.

Łatwa w obsłudze i aktualizacji

Wbrew pozorom, ta kwestia jest równie istotna, co atrakcyjny wygląd naszej strony internetowej. Na etapie jej tworzenia warto zatem wybrać system zarządzania treścią (CMS), umożliwiający szybką i wygodną aktualizację. W przypadku najnowocześniejszych rozwiązań tego typu, dodanie newsa czy galerii można wykonać dosłownie kilkoma kliknięciami. Nie sposób pominąć również tematu bezpieczeństwa i kopii zapasowych, których automatyczny “zrzut” powinien być obecnie standardem. Kolejny aspekt to sama częstotliwość aktualizacji strony, która musi “żyć”, aby przyciągnąć i utrzymać uwagę użytkownika.

Zintegrowana z social media

Media społecznościowe przenikają się dziś z wszystkimi dostępnymi narzędziami komunikacji, nie inaczej jest więc ze stronami internetowymi. Dlatego też nowoczesna strona www powinna być powiązana z posiadanymi przez nas kanałami social media. Szczególnie Facebook umożliwia szeroką integrację z serwisami internetowymi, co pozwala na zwiększenie zasięgu treści dostępnych na naszej stronie www. Z kolei bezpośrednio z poziomu strony internetowej jest możliwe pozyskiwanie fanów i ich aktywności na Facebooku.

Widoczna i mierzalna

Nowoczesna strona internetowa powinna być również zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek internetowych, aby ułatwić późniejsze pozycjonowanie lub niejako z automatu “wskoczyć” na czołową pozycję na frazę związaną np. z zawodnikiem czy zespołem rajdowym. To ważny aspekt, gdzie dopracowanie szczegółów może dać wymierny efekt w postaci dodatkowych wejść na stronę. Aby precyzyjnie mierzyć ich ilość, częstotliwość i długość czy też analizować dane demograficzne naszych użytkowników, konieczne jest uruchomienie statystyk. Dadzą nam one całościowy obraz na ten temat, dodatkowo obrazując m.in. z jakich źródeł internauci trafiają do naszego serwisu.

Facebook